Door Elise de Vries
Vandaag wil ik met je kijken naar Mattheüs 25. Het hele hoofdstuk… Dat is een beetje veel om hier uit te schrijven, dus pak je eigen Bijbel erbij en lees Mattheüs 25!
Gelezen? Let’s go. Met dit hoofdstuk vallen we midden in een boodschap van Jezus. Belangrijk dus om te weten wat er in Mattheüs 24 is gebeurd (daarom is het zo goed om zelf het gehele Mattheüs Evangelie te lezen tijdens de prekenserie, zodat je de context kent). Jezus heeft gesproken over de tekenen van de eindtijd. Dat is nogal een ingewikkeld onderwerp en we hebben niet de ruimte daar nu verder op in te gaan. Ik heb hier wel eerder een blog over geschreven (https://zijlacht.nl/zou-je-anders-leven-als-je-zou-weten-dat-de-terugkomst-van-jezus-morgen-is/).
Nadat Jezus de eindtijd heeft omschreven, maakt Hij het praktisch. Hij vertelt twee verhalen waarmee Jezus ons een opdracht geeft: wees waakzaam. Dat is ook een opdracht voor ons vandaag de dag. Laten we aan de hand van die twee verhalen kijken wat waakzaamheid betekent.
Waakzaam zijn
In vers 1 tot en met 13 lezen we over een groep meisjes die in het huis van de bruid wachten tot de bruidegom zijn bruid komt halen voor de bruiloft. Uiteindelijk komt de stoet mensen met de bruidegom aan, op een onverwachts moment. Het is de taak van de meisjes om vervolgens met fakkels mee te gaan naar de bruiloft. Een deel van de meisjes is echter niet goed voorbereid: zij hebben niet genoeg olie om de fakkels te laten branden.
In vers 14 tot en met 30 lezen we over drie knechten die talenten (een geldbedrag) van hun meester (hun baas) kregen. De eerste twee zijn ondernemend, dienen de meester en vermeerderen het bedrag. De derde is echter niet bereid om te werken voor de meester. Zijn luiheid (vers 26) verschuilt hij achter ‘angst’ voor zijn baas. In vers 24 lezen we dat hij dacht dat zijn meester hebzuchtig was, misschien wilde hij zich daarom niet voor hem inzetten.
In het verhaal van de bruiloft wordt duidelijk dat waakzaamheid betekent dat je voorbereid bent om Jezus te ontvangen. Op elk moment. In het verhaal van de talenten lezen we dat waakzaamheid betekent dat je wat God geeft niet als vanzelfsprekend moet zien. Het betekent dat je aan de slag gaat met dat wat God je geeft en elke kans grijpt om Hem te dienen. Tegelijk betekent het ook dat je ziet dat God genadig is en niet slecht over God denkt.
Het eindoordeel
Vervolgens gaat Jezus verder over hoe het laatste oordeel bij Zijn terugkomst eruit zal zien. We hebben net gelezen dat we voorbereid moeten zijn en ons actief voor Hem moeten inzetten. In verzen 31 tot en met 46 lezen we hoe er straf zal volgen voor diegenen die het doen van goede dingen hebben nagelaten. Zoals de knecht met één talent, die voor zichzelf leefde en dus niet deed wat goed was.
Betekent dat dan dat we beoordeeld worden op onze werken? Dat waakzaam zijn bestaat uit dat wat we doen? Nee! Gelukkig niet! Dat zouden we namelijk nooit kunnen bereiken. Het gaat niet om de werken zelf, maar om de houding die erachter zit. Bij de meisjes ging het om vanbinnen voorbereid zijn om Jezus op elk moment te ontmoeten. Bij de knechten ging het om een dienende houding, bereid zijn om je in te zetten voor God, omdat je weet hoe genadig en goed Hij is.
Mijn vraag aan jou is daarom: wat is jouw houding? Kijk jij naar God als een goede en genadige God? Komt daaruit een bereidheid om Hem te ontmoeten en je voor Hem in te zetten?
Als je daaraan twijfelt, breng je worsteling dan in gebed bij God. Zoek een andere broeder of zuster met wie je het kan bespreken. We hoeven het niet alleen te doen!